[vc_row][vc_column]\r\n \t
<\/p>\r\n <\/div>[\/vc_column][vc_column width=”7\/12″][vc_column_text]W roku 1975 Janiak, Koba i Wielog\u00f3rski za\u0142o\u017cyli Grup\u0119 M\u0142odych \u0141\u00f3dzkiego Towarzystwa Fotograficznego. Rok p\u00f3\u017aniej przyst\u0105pi\u0142 do nich Kwietniewski. Przyszli cz\u0142onkowie \u0141odzi Kaliskiej spotykali si\u0119 cz\u0119sto na wystawach, plenerach i sympozjach. Wzrastaj\u0105ca \u015bwiadomo\u015b\u0107, fascynacja tym, co dzieje si\u0119 obok, w \u015bwiecie konceptualnej fotograficznej awangardy (w \u0141odzi do 1977 roku dzia\u0142a\u0142 aktywnie Warsztat Formy Filmowej, a dzi\u0119ki dzia\u0142alno\u015bci Stefana Wojneckiego na \u201eKonfrontacjach Gorzowskich\u201d w drugiej po\u0142owie lat 70-tych w ruchu FIAP pojawia\u0107 si\u0119 zacz\u0119\u0142y dokonania medialne<\/i>) \u2212 powodowa\u0142y, \u017ce owa grupka nie bardzo pasowa\u0142a ju\u017c do ruchu amatorskiego, do tradycyjnie pojmowanej tam fotografii.(\u2026)<\/p>\n
Na Forum Fotografii Ekspansywnej zorganizowanym w 1979r przez Jaszczurow\u0105 Galeri\u0119 Fotografii\u00a0 zosta\u0142y zaprezentowane\u00a0 prace medialne, np. \u201eZapis \u2212 Analiza Zapisu\u201d Janiaka i Kwietniewskiego.
\nRok 1980 okaza\u0142 si\u0119 wkroczeniem w struktur\u0119 polskiej sztuki konceptualno-medialnej. Grupa zacz\u0119\u0142a pokazywa\u0107 prace w miejscach dla tego ruchu istotnych.
\nKatalog towarzysz\u0105cy wystawie w Ma\u0142ej Galerii w Warszawie opatrzony zosta\u0142 mi\u0119dzy innymi nast\u0119puj\u0105cymi stwierdzeniami:<\/p>\n
Ka\u017cda fotografia jest ekstremum rzeczywisto\u015bci wizualnej.\u00a0<\/i>Widzenie ogranicza sztuk\u0119.<\/i><\/p>\n
Zar\u00f3wno katalog, jak i wystawa zawiera\u0142y zdj\u0119cia prawie wy\u0142\u0105cznie nieczytelne poprzez nieostro\u015b\u0107 lub poruszenie podczas ekspozycji. Akcja \u201ePoznawanie rzeczywisto\u015bci\u201d by\u0142a fotografowaniem jednego ze skrzy\u017cowa\u0144 dr\u00f3g przez pi\u0119ciu cz\u0142onk\u00f3w \u0141odzi Kaliskiej wg r\u00f3\u017cnych parametr\u00f3w rejestracji. W rezultacie powsta\u0142o 5 zupe\u0142nie niekomplementarnych zapis\u00f3w. (\u2026)<\/p>\n
W maju 1980 w \u0142\u00f3dzkiej galerii Art Forum Janiak i Kwietniewski og\u0142osili tzw. \u201eCzerwony manifest\u201d:<\/p>\n
… \u201eZobaczmy\u201d umowno\u015b\u0107 widzenia.\u00a0<\/i>Nauczmy si\u0119 widzie\u0107 \u201eod pocz\u0105tku\u201d.
\n<\/i>Sp\u00f3jrzmy, jak rozwija\u0142a si\u0119 sztuka bazuj\u0105c na schematycznym wyobra\u017ceniu wygl\u0105du rzeczywisto\u015bci.
\n<\/i>Uznajmy medium za pojecie puste.
\n<\/i>Odrzu\u0107my znak kr\u0119puj\u0105cy nasze niezale\u017cne postrzeganie.
\n<\/i>Zako\u0144czmy na etapie niewerbalizacji.<\/i><\/p>\n
NIEROZUMIEJMY!!!<\/i><\/p>\n
oraz \u201eNauk\u0119 widzenia\u201d:<\/p>\n
…Nie definiuj, nie okre\u015blaj, nie porz\u0105dkuj, po prostu ZAUWA\u017bAJ. Ucz si\u0119 prywatnie, dla siebie, najlepiej nie m\u00f3w nikomu o tym, \u017ce si\u0119 uczysz. Zr\u00f3b zeza.<\/i><\/p>\n
i \u201eWidzenie poza obrazem\u201d:<\/p>\n
…Istota niniejszego projektu polega na ty, \u017ce po\u017cyczy\u0142em na jeden dzie\u0144 okulary Andrzejowi. Bez tych okular\u00f3w jest mi si\u0119 trudno oby\u0107, natomiast jemu s\u0105 zupe\u0142nie niepotrzebne. Marek<\/i><\/p>\n
Towarzyszy\u0142y im fotograficzne do\u015bwiadczenia Kwietniewskiego z migawk\u0105 szczelinow\u0105 czy przekraczaniem strefy ostro\u015bci (\u201ePrzekraczanie niesko\u0144czono\u015bci\u201d). Rzepecki pokazywa\u0142 \u201eStany rzeczywisto\u015bci wizualnej\u201d, a Janiak zmaga\u0142 si\u0119 z w\u0142asn\u0105 fizyczno\u015bci\u0105, sprytem, refleksj\u0105 i inteligencj\u0105 w automacie do robienia zdj\u0119\u0107 paszportowych. Od sierpnia 1980 Janiak podejmowa\u0142 te\u017c gdzie popadnie<\/i> pr\u00f3by \u201eBadania zale\u017cno\u015bci widzenia od…\u201d kolejno: krzyczenia, stania, skupienia, spo\u0142ecze\u0144stwa, obcowania z obcym i wielu innych czynnik\u00f3w. Teksty towarzysz\u0105ce wystawom by\u0142y autorstwa g\u0142\u00f3wnie Janiaka i Kwietniewskiego, dobrze przygotowanego merytorycznie jako zajmuj\u0105cego si\u0119 fizjologi\u0105 m\u00f3zgu na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi.<\/p>\n
Mimo, i\u017c w pierwszej warstwie tw\u00f3rczo\u015bci \u0141odzi Kaliskiej uderza charakterystyczna dla sztuki medialnej frazeologia, konstrukcja prac i obszar penetracji, to w gruncie rzeczy jest ona obna\u017ceniem bezsilno\u015bci istoty ludzkiej wobec problemu zrozumienia rzeczywisto\u015bci. A tak\u017ce nieprzydatno\u015bci aparatu poznania naukowego u\u017cywanego do jej wiarygodnego opisania oraz u\u0142omno\u015bci w\u0142asnej fizyczno\u015bci przy bezpo\u015brednim z t\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105 kontakcie. Tak wi\u0119c medializm \u0141odzi Kaliskiej to taki scjentyzm z ludzk\u0105 twarz\u0105, z humanistycznym przes\u0142aniem u \u017ar\u00f3d\u0142a. Znamienn\u0105 puent\u0105 omawianego okresu jak i tego rozdzia\u0142u jest plakat Janiaka i Kwietniewskiego, kt\u00f3rego jedyn\u0105 tre\u015bci\u0105 jest wielki napis \u201eZR\u00d3B ZEZA\u201d <\/b>z dopiskiem na dole drobnym maczkiem: \u201eWidzenie jako fotografia\u201d, Krak\u00f3w 27.10.1980.<\/p>\n
Cytat z pracy habilitacyjnej Marka Janiaka
\npt \u201eEwolucja postawy tw\u00f3rczej \u0141odzi Kaliskiej na tle najnowszej sztuki polskiej
\nw okresie przemian kulturowych i spo\u0142ecznych lat 1975-2003 w Polsce\u201d<\/p>\n
[\/vc_column_text][\/vc_column][\/vc_row][vc_row padding_bottom=”pb40″ overlay=”0″][vc_column]