[vc_row][vc_column]\r\n \t
<\/p>\r\n <\/div>[\/vc_column][vc_column width=”7\/12″][vc_column_text]”Tak w roku 1982 o systemie pracy \u0141odzi Kaliskiej w kontek\u015bcie \u201eKultury Zrzuty\u201d wypowiedzia\u0142 si\u0119 Janiak:
\n… aktywno\u015b\u0107, kt\u00f3ra wtedy zaistnia\u0142a, by\u0142a inna od tego, co dotychczas mog\u0142em spotka\u0107 w sztuce. Przede wszystkim nie planowana i bez programu. Pr\u00f3by odwa\u017cnej grupowej produkcji umiera\u0142y b\u0142yskawicznie, bo kr\u0119powa\u0142y nasz\u0105 swobod\u0119 przeradzaj\u0105c si\u0119 w weso\u0142e \u017cycie towarzyskie, kt\u00f3re z kolei zaczyna\u0142o by\u0107 denerwuj\u0105ce, bo odzywa\u0142 si\u0119 nawyk efektywno\u015bci tw\u00f3rczej. Cykl ten powtarza\u0142 si\u0119 w niesko\u0144czono\u015b\u0107, u ka\u017cdego w innym rytmie. Nie by\u0142o mowy o kurtuazji, pr\u00f3bie zmuszania si\u0119 do wsp\u00f3\u0142pracy z kim\u015b innym, je\u015bli takie ch\u0119ci w jaki\u015b spos\u00f3b nie zbieg\u0142y si\u0119 same. (…)
\nW okresie \u201eKultury Zrzuty\u201d spoisto\u015b\u0107 \u0141odzi Kaliskiej rozmy\u0142a si\u0119 nieco. (…)
\nOpr\u00f3cz udzia\u0142u w tworzeniu TANG i prowokowaniu interwencjami rzeczywisto\u015bci cz\u0142onkowie grupy realizowali tak\u017ce filmy na ta\u015bmie 16 mm. Brak d\u017awi\u0119ku jako \u015bwiadomie zaakceptowana konieczno\u015b\u0107 dodawa\u0142 im szlachetnej ekspresji. Najciekawsze z nich to \u201eMovie Picture of \u0141\u00f3d\u017a Kaliska\u201d i \u201eRobi\u0107 sztuk\u0119\u201d opisuj\u0105ce sztuk\u0119 i \u017cycie \u201eStrychu\u201d. Nies\u0142ychane tempo tworzenia (jakby wbrew marazmowi Stanu Wojennego) oddali\u0142o zupe\u0142nie problemy formalne. \u0141\u00f3d\u017a Kaliska dzia\u0142a\u0142a w tym okresie totalnie intermedialnie, cho\u0107 nikt nie u\u017cywa\u0142 tego poj\u0119cia. Filmy by\u0142y w zasadzie rejestracj\u0105 zachowa\u0144 podejmowanych czasem specjalnie dla kamery, a innym razem uchwyconych reporta\u017cowo. Jako\u015b\u0107 rejestracji oddawa\u0142a dobrze klimat pod\u0142ych warunk\u00f3w, w jakich te filmy realizowano. Nak\u0142ada\u0142 si\u0119 na to cz\u0119sto zwariowany monta\u017c i t\u0105 metod\u0105 tre\u015b\u0107 paradoksalnie przeros\u0142a medium.\u00a0Fotografia by\u0142a u\u017cywana do utrwalania zdarze\u0144, aby p\u00f3\u017aniej, uzupe\u0142niona dopiskami i pozestawiana w kola\u017ce, utworzy\u0107 dzie\u0142o sztuki. U\u017cywano te\u017c cz\u0119sto gotowych zdj\u0119\u0107 pobieranych ze \u201e\u015bmietnika cywilizacji\u201d wycinanych z czasopism lub znalezionych \u201egdziekolwiek\u201d. (…)\u00a0Od roku 1984 neodadaistyczn\u0105 poetyk\u0119 \u0141odzi Kaliskiej przenoszono stopniowo do galerii pa\u0144stwowych, gdzie grupa zacz\u0119\u0142a bywa\u0107 po zawieszeniu Stanu Wojennego (Ma\u0142a Galeria ZPAF, W-wa 1984, Festiwal TANGO w \u201eDziekance\u201d W-wa 1984, Galeria BWA, Gorz\u00f3w Wlkp. 1895 i inne). Do tych wybranych p\u00f3\u0142oficjalnych czy oficjalnych wpadano najcz\u0119\u015bciej przy okazji swego rodzaju sesji wyjazdowych \u201eKultury Zrzuty\u201d.\u00a0Wreszcie na wiosn\u0119 1986 przesta\u0142 dzia\u0142a\u0107 \u201eStrych\u201d. Wyczerpa\u0142a si\u0119 dotychczasowa formu\u0142a, coraz bardziej na niby podziemna.”<\/p>\n
www.kulturazrzuty.pl<\/a>[\/vc_column_text][\/vc_column][\/vc_row][vc_row padding_bottom=”pb90″ overlay=”0″][vc_column]